Support saya =) Jom Exchange Link! I will visit Yours!

My Blogger friends

Friday, February 8, 2013

Renew passport di Pudu KL

Good Morning dear!

Entri kali ni aku nak share info pasal aku renew passport kat Pudu KL..Dulu Pudu dikenali sebagai Puduraya tapi now da upgrade jadi Kuala Lumpur UTC Building..Canggih gitew...Now ni station bas Pudu ni pun da cantik dan  sangat convenience! Tak de da scary macam dulu :P Then nak renew passport pun dah senang...Tak payah nak nak renew passport sampai pegi ke Wangsamaju (utk area KL) & Putrajaya lagi ;)

Then, yang bestnye sebab Pejabat Imigresen di Pudu beroperasi sampai malam (8.45 mlm on weekdays) dan dibuka pada hujung minggu juga (operation hour boleh refer gambar) , jadi sangat mudah la kalau nak renew or buat passport sebabbb boleh pegi buat tu semua lepas kerja dan tak payah  nak apply cuti lagi dah semata2 nak renew passport..Hehehe




Pengalaman aku kali ni dealing dengan  Imigresen pun sangat best, sebab lokasi dia di Pudu ni sangat strategik, betul2 di tgh KL..staff  Imigresen pun sangat friendly walaupun diaorang nampak garang..kekekek...Nak datang Pudu ni boleh naik bas jek dan boleh juga naik train (Star LRT). Kalau naik bas boleh ambik bas yang berhenti di Pudu or Kotaraya, kalau naik train boleh naik LRT dan berhenti di Plaza Rakyat. .Kalau naik Putra benti kat CM or Masjid Jamek :P Teksi pun berlambak juga :D.

Then, yang aku suka sebab kawasan kat sini cantik, moden, kemas dan bersih. Then pejabat kerajaan di atas Pudu tu pun cantik dan selesa. Kat atas Pudu ni bukan ada  Imigresen je tau..JPN, JPJ, dan jabatan kerajaan yang lain pun ada..MOF (Ministry of Finance ada, Kementerian Pengguna pun ada, SSM pun ada..Semua pun ada lah!)..Sorry lupa lak nak amik Directory Pudu tu ;) Best..Best...Tak de da nak bersesak2 mcm dulu. Rasanya semua benda boleh diuruskan di sini dalam 1 masa ;D

Masa aku buat passport di Wangsamaju dulu, punya la ramai orang... Then agak tak selesa sebab terlalu ramai orang dan semak. Tapi this time, bangunan ni luas, banyak kemudahan lain turut disediakan. Then tak ramai orang juga disini jadi sebab tu la kot semua urusan boleh diuruskan dengan cepat.. Utk urusan renew passport aku (daftar) cuma amik masa less than 10 minute (maybe sebab masa aku pegi tu weekdays jadi tak ramai orang)...Then urusan aku dapat passport baru tu plak  less than 1 hour!  Sangat cepat, efficient dan mudah! Pas tu tak de lak aku kene kerenah birokrasi kerajaan ljuga;) diaorang seems sporting jek sebab masa aku malas nak pegi buat gambar baru ukuran passport, aku tanya diaorang if boleh guna gambar ukuran IC yang aku ada (balance masa apply keje dulu), diaorang terima je gambar tu as long as muka tu berbeza dengan gambar lama...Senang & jimat :P hehe..Oh ya~ Jumlah kos utk renew passport cuma RM 100 shj (utk 2 tahun) & RM  300.00 utk 5 tahun... For more info sila visit website Imigresen disini ye :D





Heehehe..Aku recycle guna gambar balance masa nak apply keje dulu jek :P


Kaunter bayaran


Working hour for JPN (Jabatan Pendaftaran Negara)


JPJ pun ada ;)




hope this info useful utk b2b yang planning nak gi honeymoon mcm saya...kekekekek
Comments
5 Comments

5 comments:

  1. dear selamat pengantin baru :)
    inai dekat jari merah lagi,hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheeh sorry dear baru perasan ada comment =) tq dear sbb visit..hehe..masa ni merah lg inai tu..tehee..rindu lak this moment now >__<

      Delete
  2. ok.
    tengkiu sesangat.
    senang nak g kalau open on weekend.
    yaay!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehee..pepun baik call diorg dulu ye sbb takut diorg da tukar working time ke...no phone ada kat sini ye ...http://www.imi.gov.my/index.php/en/about-us/division-branches/state-immigration-offices/state-immigration-kuala-lumpur

      Delete
  3. oooooo..time kasih2...
    baik.saye tlepon dulu.

    ReplyDelete

Thanks for your comment dear! =)

P/s: if komen via FB, saya tak dapat notification tau. Jadi, sorry kalau saya lambat reply / tak reply ye..Saya kena manual check ;)

May Allah bless you!