Support saya =) Jom Exchange Link! I will visit Yours!

My Blogger friends

Tuesday, September 18, 2012

My weekend with Bakal MIL (Mother In Law) : Tips tackle bakal MIL

Hye my gojes reader (s)!

Last weekend, (Sabtu-Isnin)..Masa orang len sedang sambut merdeka & cuti sempena Hari Malaysia, aku plak sedang bergelut dengan perasaan cuak yang amat sangat sebab kena berhujung minggu dengan bakal MIL. Perasaan dia sangat la menakutkan! Rasa dia seolah2 nak attend interview pun ye! Kena prepare & get ready before nak berjumpa. Kena makesure atleast basic qualification nak jadi menantu / bakal isteri dah kena complete.Sebab within that moment if something bad happen (if let say  bakal MIL aku TAK BERKENAN kat aku ke kan) tak ke naye ceritanya gitu?? So, ayat keramat ni aku pegang...practice makes perfect & 1st impression last forever! Jadi, that is why kena berusaha jadi yg terbaik..Chayok!! :)

Haha..tu la masalahnya if banyak sangat tengok drama melayu & telenovela..Asal ingat MIL jek mesti menakutkan. Fact that memang scary pun, sebab this is 1st time kitaorang nak betul2 berkenalan dan saling mengenal hati budi masing2...If ok, then ok la..If tak then wallahualam...Payah sikit la journey tu nanti kan..Ada macam2 version MIL aku dengar, betul la kot..Sebab perangai manusia kan pelik2 dan pelbagai..Yang dapat MIL baik, alhamdulillah laa sangat!!..Bahagia sejahtera dunia akhirat. Amin....Tp kalau yg dapat MIL yang dasyat macam version cerita P. Ramlee pasal Ibu Mertua ku..Tak ke horror cengitu?? Glurp!!! Nauzubillah...

At then end~ Alhamdulillah..Segalanya berjalan lancar! My visit to his hometown & stay with his beloved family tak la seseram yang disangka kan..End up diaorang semua pun sangat sweet & baik..Layan aku macam anak sendiri..Suruh aku masak, tolong2 dapur, urut dia, teman dia borak & sebagainya..Dia nak aku biasakan diri dengan suasana keluarga dia.. My bakal MIL ni pun berusaha nak kenal aku & faham aku..Lega sangat sebab walaupun beliau nampak mcm agak garang & tegas, tapi dalam hati ada taman..:D banyak juga persamaan aku dengan dia, jadi insyallah boleh la jadi geng nanti. Yang terharu tu sebab dia mcm excited gak pasal majlis kahwin kitaorang nanti & join shopping barang kahwin kat JPO (Johor Premium Outlet) lagi...Teheee...

Btw, bakal MIL aku ni sangat la suka borak..Kadang2 cakap pasal topik yang x ada kena mengena ngan aku..Kadang2 dia borak dengan anak2 dia pasal saudara mara dia, maybe la dia nak update aku "indirectly pasal family2 dia yang lain"..So aku kena alert je la...Aku pun risau jek if aku tak dapat jawab semua soalan cepumas dia..Kesian bakal MIL aku kan, mesti dia ingat aku ni tak suka borak. Fact that aku still nak kena berhati2 dalam percakapan & perbuatan, tak nak nanti jadi macam pepatah orang : terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnye..Kalau dah terlajak,  baru kau kenal erti penyesalan..ngehngeh

Neway, aku nak ucap thanksss sangat to my Ex-B2B friends yang share tips, pengalaman hidup dan tunjuk ajar especially pasal cara-cara nak ambil hati MIL. Macam2 story yang diaorang share & baru aku tahu juga macam2 juga ragam MIL di dunia ini..Jadi, aku pun bertawakal je la sepanjang disana..Pendek kata just follow the flow..Tehee..



Ni conversation aku dengan kawan B2B & ex-b2b aku..diaorang semua sangat helpful! :) May Allah bless them!

Salah satu Ex-B2B yg sempoi share tips kat blog dia---> cara2 nak ambil hati MIL, Klik sini utk entri dia :

MAK MENTUA KASSIM SELAMAT. *siapa Kassim Selamat???Loyer??Majistret??* 

Memang terbahak2 aku baca pasal entri beliau ni..Sangat kelakar..Thanks soo much to all my gojes kind sweet b2b friends for the tips! Thanks for sharing with me ya! :)  Semoga ilmu yang ada ni dapat la share to others future B2B gak..Tehee...

0 mereka yang sweet:

Post a Comment

Thanks for your comment dear! =)

P/s: if komen via FB, saya tak dapat notification tau. Jadi, sorry kalau saya lambat reply / tak reply ye..Saya kena manual check ;)

May Allah bless you!